The Fox and Anchor

Du hittar till Storgatan 52, det är jag alldeles säker på eftersom det ligger på ett huvudstråk i staden. Om du helt går i dina egna tankar finns risk att du går förbi i 4 år som jag gjorde, tills en dag, Fox and Anchor, blev ett favoritställe. Det är märkligt men förståeligt. Rätt tidpunkt och rätt plats. Eller fel tidpunkt men rätt tillfälle. Det beror sig på hur jag formulerar det.

Min erfarenhet av tidigare pub besök är att i lokalen skrålar en hög musik i bakgrunden. Puben blir en penningamaskin för endast öldrickande individer utan känsla för att ta det lugnt. Vissa människor uppskattar det lugna stuket. Andra är på språng och dricker sin öl på stående fot. Det är som sig bör eftersom vi är olika och det är en tjusning med det.

Tror inte det har att göra med åldern snarare – hur – jag vill dricka min öl. Sakta eller fort. Hur jag vill sitta. Skönt eller oskönt. Vad jag vill uppleva. En rofylld stund. Eller en pubkväll med stoj och stim. Eller åter igen, en pubkväll med öl och tv-tittande. Alla varianter är tillåtna.

Mat (Bishop Arms i Malmö ger kunden en hamburgare med lite sallad för 145 kronor) och särskilt öl sortiment är riktligt på pubar. Men det där extra som jag personligen har saknat kan The Fox and Anchor ge. Ett bibliotek och sköna svarta fåtöljer.

I ett rum, längre in på The Fox and Anchor finns det en bibliotekshörna där man kan sitta i lugn och ro. Det blir inte en timme utan flera timmar.

Jag var där i November och då åt jag lax med potatis – 99 kr. Efterätt med bär och glass – 49 kr. Provsmakade några öl sorter. Drack Old Speckled Hen, mustig gyllengul öl som kostar 69 kronor.

Personalen är trevlig och tjänstvillig på ett professionellt men personligt sätt.

Maten kommer från hotellets resturang, Hotell Mårtensson. The Fox and Anchor puben finns beläget på bottenplanet i hotellet.

Toaletten ligger en trappa ned och har vitt och ljusbrunt kakel på väggarna. Rent, snyggt och luktar fräscht. Kan hända att det blir stökigare ju längre kvällen lider eftersom natt klubben öppnar senare. Mer fylla för att tala i klarspråk gör att det ser nog inte vackert ut vid stängningsdags eller på morgonen när städaren kommer dit.

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

