Wapnö slotts julbord

 

Wapnö slott med en gammal vallgrav så visst har det varit ett slott. Ett litet slott. I kapprummet fanns denna relik med en vacker förgylld spegel som bakgrund.

Gamla anor är alltid vackert att se på för det andas gammal tid och historia. Det finns möjlighet att se Wapnö gård under ljusa timmar och det kommer jag nog att göra vad det lider.   

Det första jag ser är en riktigt stor reva i taket när jag fick min bordsplacering på yttersta kanten av ett bord som för övrigt fanns invid köket. Jag tänker mig att äta julbord är en höjdpunkt i slutet på ett år. Här kändes det nästan som att dricka öl på Bishops Arms.

Sällskap behöver större bord. Men eftersom vi var 2 personer, så hade jag en liten förväntan med lite ostört läge i slottet. Som ägare hade jag tänkt mer i kvalite än inflödet av pengar.

Julbordet kostade 475 kronor exklusive dryck. Det är vad det kostar. Det finns billigare men då blir det 2 sillabitar och en prinskorv med 2,8 procent julöl.

Sillen smälte i munnen och det fanns ett rikligt antal fat med sill att välja på. Jag hittade potatisskål vilket bara är ett måste till sill.

Huvudmenyn, skinka, gravad lax, sylta, Janssons frestelse, köttbullar jo, det var vällagat och snyggt upplagt på bordet. Ståtligt med ljuskronor högst upp i ett rum med röda väggar. Men fortfarande ingen julkänsla för min del även med julgran och sprakande eld från en öppen spis i förrummet.

Efterrättsbordet fullproppat med godis. Ris á la Malta som var blek i smaken. Clementiner låg brevid och det berodde på att alla gillar inte apelsin i malta.

Vinet var en vit Chardonnay med mycket behaglig smak och en anstrykning av päron.

Personlen gjorde sitt allra bästa och frågade hela tiden om maten smakade bra. Kvicka fötter serverade alla gäster och det kändes som om julgästerna fröjdades gott med dricka och julmat. De tog sig tid att ringa efter taxi vilket kändes gott. God service med andra ord.

En liten, ren toalett fanns belägen i en gång mellan kapprum och förrum.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

