Provocerande Anna Anka

Anna Anka från Hollywood skapar storm i ett vattenglas. Jämställdhet, syn på svenska män, kroppsträning och överviktiga 16-åringar. Anka provocerar den svenska mentaliteten och de jantelagar som fortfarande eller jag borde säga aldrig kommer att förblekna. I Sverige får du inte tro att du är bättre än någon annan. Det är en moralkodex som jag själv har motarbetat under många år.

Jantelagen sitter så djupt rotad i den svenska folksjälen så jag förstår att Anna Anka får den här publiciteten i och med att hon säger sina påståenden utan punkt och med ett blixtrande leende med en stor nypa amerikanskt självförtroende. Självklart att de flesta retar sig. Hon punkterar den blågula ballongen för 80 procent med sina sylvassa naglar.

De 20 procent som är kvar blir inte lika upprörda eftersom de har redan sina liv klart definierade med mindre avvikelser till plus eller minus sidan.

En del av det amerikanska folket har aldrig sett snö. En del tror inte att vi låser våra cyklar. Andra vet inte ens var Sverige ligger på kartan. Ytterligare några tror att bara för att det är vinter här, finns det barska människor som aldrig ler. Det är fråga om att veta lite om hur andra kulturer fungerar.

Det som amerikaner och svenskar har som gemensam nämnare lite till mans är svårigheten att se utanför sitt eget land. Äldre svenskar vill inte gärna tala eller skriva engelska. Yngre däremot är flitigare. Fransmän håller hårt på sitt eget språk. Se där! Ett land i Europa som tror att de är suveräna.

Jag hoppas ni noterar att jag skriver det amerikanska folket. USA är ett gigantiskt land där det bor 299 miljoner innevånare så varför ska de bry sig om ett litet land långt upp i norr om de inte vill ha publicitet eller har affärsintressen i Norden.

På senare tid har jag börjat intressera mig för statistik. Det som fick mig att skriva om Anna Ankas påstående om överviktiga 16 åringar, var att hon är nog inte riktigt är medveten om svensk statistik om övervikt.

Apoteket, en tidning om liv och hälsa för apotekskunder, nummer 3, 2009.

Det är 10 % fler överviktiga i ett spann av 10 år. Det är 4 % fler som lider av fetma i ett spann av 10 år.

apo

Den här statistiken känns inte alarmerande stor men visst, fetma och övervikt har ökat. Vi äter mer skräpmat och dricker läsk i tid och otid. Jag tror dock att vi, svenskar har bra koll på kroppsträning, stavgång, simning, vanlig motion, det vill säga, promenader.

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

