Graffiti och ungdomshus

Graffiti (konst) verkar ha en negativ klang hos de allra flesta vuxna människor. (jag hör en protest i mitt öra) Tycker du det är snyggt när sprutmålarna har kladdat ned telefonkiosken eller busstidtabellen? Nej, det tycker jag inte. Inte all graffiti är snyggt men en del målningar är mycket välgjorda.

Enligt definition betyder graffiti – är namnet på bilder eller bokstäver repad, målade eller märkta på något sätt på egendom.

Det finns definitioner som mural målningar – en väggmålning är ett stycke konstverk målade direkt på en vägg, tak, eller annan stor permanent yta.

Olaglig graffiti. Vad är det? Då blir all graffiti olaglig isåfall. Olaglig hårdrock, blues, jazz, odödliga Beatles. Men hallå! Det går aldrig att förbjuda nya strömningar i ett samhälle.

Jag såg en dokumentär Upp till Kamp. Gråkostymerna kallade långhåriga för mods. Om de hade haft en aning om dreadlocks då hade de svimmat av förskräckelse.

graffi

Om kommunerna hade bestämt sig för att har råd med fritidsgårdarna, så hade det inte funnits lika mycket onödigt sprutmåleri. Varför ska inte ungdomar ha någonstans att ta vägen, när vi vuxna kan göra det? Graffitin hade anlänt till Sverige hur som helst.

graffit

, , , , , , , , ,

  1. #1 av Staffan H på 28 september 2009 - 14:05

    Jag har en något kluven inställning till företeelsen. På mitt jobb uppskattar jag den inte alls, för där ställer den till med mycket elände. Husfasader som löper stor risk att få skador på grund av de täta färgerna, liksom att måla på hus i Gamla stan – nä, det går inte alls för sig. Å andra sidan sticker jag inte under stol med att det finns många målningar som är mycket välgjorda och verkligen har ett konstnärligt värde. Dem beundrar jag och gillar. Känner mig lätt kluven i den här frågan.

    Håller helt med om att det hade varit bra om man inte stängt så många ungdomsgårdar. Det hade förvisso inte eliminerat allt vad skadegörelse och annat oönskat heter, men jag är också övertygad om att flera onödiga målningar aldrig hade blivit av om fler ungdomsgårdar varit öppna.

Kommentera

