Avbön i Svenska Kyrkan

 

Kyrkoväsendet lockar inte bara med hälsotempel utan nu ska de göra reklamfilm i TV4.

”Det har tidigare inte varit möjligt för ett religiöst samfund att få sända reklam”, säger Marianne Ejdersten Launikari, enhetschef på Svenska kyrkans informationsavdelning.

Den reklamen som dimper ned i brevinkastet i en liten enkel reklambroschyr från kyrkan är full möjlig. Vad är skillnaden mellan braskande reklam i TV4 och ett brevinkast?

Det är Stakka Bo som redigerar reklamkampanjen åt Svenska Kyrkan inför kyrkovalet 20 september 2009.

Jag tänker på EU-valet. Massiv reklam och ändock blev det allmänna intresset inte vad politikerna hade väntat.

En stilla undran om inte liknande fenomen sker nu?

, , ,

  1. #1 av Gunvor på 23 augusti 2009 - 22:11

    Kyrkovalet är ett sätt för de politiska partierna, särskilt (s) att behålla makten över kyrkan. När kyrkan skildes från staten fick de valda ännu mer makt på biskoparnas bekostnad, trots att dessa ansvarar för kyrkans lära på pappret. I praktiken fungerar sv k som en partimegafon. Jag vill uppmana alla som inte vill ha den här typen av politiska val i kyrkan utan personval mer som i alla andra kyrkor att gå och rösta på Frimodig Kyrka. Det verkliga alternativet i kyrkovalet! Låt kyrkan vara kyrka så behövs det knappast TV-reklam för att få folk att engagera sig. Men många kristna tappar lusten när Sv Kyrkan blir en partimegafon. Lägg en röst för att de som är engagerade medlemmar också ska kunna utveckla kyrkan utan att hindras av sekulära partier med en helt annan agenda!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: