Stressig semester! Paddla kanot!

Vildmarksliv i Tiveden. Cykelsemester på Åland. Strosa på största gatan i Köpenhamn. Köpa Öresundskortet som du kan åka 2 varv runt med. Eller uppleva Stockamöllan. en liten ort där man kan hyra kanot.

Utbudet är enormt. Bara tanken på att få semester kan få vem som helst att utveckla mardrömmar.

Om jag nu inte vet, precis vad som är bäst för mig. Det vet jag och låter aldrig numera någon utomstående auktoritet styra min aktiva lunk.

Under 4 veckor ska vi njuta av tillvaron. Endast futtiga 4 veckor ska vi hitta det som känns allra bäst. Yeah, right!

Vi tror att om vi är inaktiva under ledigheten och verkligen ligger i hängmattan med en tegelstensbok är vi lata eftersom det finns inbyggt i vår moral.

Varför ska 4 veckor semester ändra fasta rutiner och plötsligt ska hela familjen bara vara. Det synsättet bör ha några år på nacken för att lyckas.

Snarare är det konsten att inte lyssna på de som tror sig veta vad som är bäst för oss utsvultna och ovilda semesterfirare.

Vad händer när vi kommer tillbaka till jobbet efter semestern och arbetskompisarna frågar: Vad hur du gjort på semestern?

Jag har bara tagit det lugnt, kollat in stjärnsystemet i sovsäck och plaskat med fötterna i vattnet. Vad händer då?? Jo, jag får ett ögonkast som säger, gjorde du inget mer!

Det finns en förväntan, att semestern ska vara de veckor som vi gör allt det där som vi inte gör på vintern. Det blir ytterligare en stressfaktor.

Det är fullt möjligt att ha kroppskontakt eller sagt med ett par snyggare ord: taktil beröring varje dag. Det beror alldeles på hur jag vill leva mitt liv.

Och det beror alldeles på hur mycket jag själv lyssnar till mina signaler även om jag jobbar 8 timmar per dag. Livstil. Förhållningssätt.

Hur kan en skålad hamster som springer runt i ett ekonomisk och socialt hjul plötsligt stanna upp och ta det lugnt?

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

