Öppen källkod, gratis är bäst!

För en vanlig användare tycker jag Gimp fungerar alldeles utmärkt och den har alla nödvändiga verktyg som en fotograf vill ha. Om jag nu inte vill satsa pengar på en avancerad bildbehandlare som Adobe Photo Shop eller Jasc Paint Shop Pro är Gimp ett bra val. Siktar man högt som fotograf är det en fjäder i hatten om fotografen använder Adobe Photo Shop när bilder ska visas till en bildbyrå.

Personligen använder jag så lite verktyg som möjligt, kontrast, beskärning. Penslar, lager och dylikt är ju om jag *målar* på datorn. För dessa uppgifter och mycket mer, är Gimp bra.

Öppen källkod är inte att förakta här kommer en liten lista.

VLC är ett program jag använder för att titta på filmer i datorn.

Firefox är en webläsare baserad på öppen källkod som är trevlig att använda.

WordPress, ett bloggverktyg som jag använder mig av för att skriva denna blogg.

För att tillägga är jag ingen ungdom utan en 50-talist som gillar datorer.

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

