Chateau Lounge

Det är ganska nyligen jag bestämde mig för att gå ut och äta lunch en gång i veckan på olika restauranger i Halmstad. Samtidigt fotografera människor, vyer och skuggor. Har aldrig varit en cafë-moster eller flitig restaurang besökare. Det blev inte av förrän året 2008.

Chateau Lounge är inget flådigt ställe men de har lycktas skapa en trevlig atmosfär med deras val av färg på väggarna som är svagt violett. Stolarna är mycket sköna att sitta i, hög rygg och breda säten.

Maten är alltid bra och fint upplagt på tallriken. Oliver, riktig fårost, en blandning av tomater,lök, olivolja och kryddor, majs, en bytta med olika sorters sallad  finns i ett antal metallkantiner. Det serveras både hårt och mjukt bröd.

loungePersonalen är trevlig och inte alltför påträngande servicevänliga. Kocken brukar sitta vid ett bord och skriva matsedeln för veckan i godan ro. Detta inslag med kocken är lite senare under lunchtiden.

Toaletten på Lounge är ren och fin. Det tycker jag är viktigt som besökare. Alla blogg inlägg kommer att avslutas med hur toaletten ser ut.

Tur att det finns så många resturanger för olika smak och stil. Chateau Lounge vill jag återvända till en dag.

, ,

  1. #1 av Staffan H på 20 mars 2009 - 23:03

    Lokalen ser helt ok ut i mina ögon, men jag misstänker att det kan bli irriterande ljudnivå där om det är mycket folk, eftersom det inte ser ut att finnas så mycket textilier där som dämpar, som t ex gardiner (eller varför inte bara en tunn gardinkappa).

    Av din beskrivning att döma är maten utmärkt och det är det viktigaste. Trevlig sak du bestämde dig för. Själv unnar jag mig ett restaurangbesök någon gång emellanåt.

    • #2 av Barbro på 21 mars 2009 - 13:52

      jo det är mycket möjligt att det kan bli en hög ‘tal’ljudnivå. Likaså om de drar upp musiken i högtalarna.
      Jag brukar anlända när lunchtiden nästan är slut och då är det mindre folk och tystare.

  2. #3 av nattensbibliotek på 21 mars 2009 - 6:30

    Du skapar en fin bild av vardaglig hemtrevlighet med textraden:
    ”Kocken brukar sitta vid ett bord och skriva matsedeln för veckan i godan ro. ”

    Jag gillar ljuset i din bild också!
    S.

    • #4 av Barbro på 21 mars 2009 - 15:32

      tack S.!

  3. #5 av dsdv på 24 november 2009 - 23:26

    kolla på kniven i strupen på torsdag… chateau lounge är inte så bra som du tycker egentligen

    • #6 av Barbro på 26 november 2009 - 6:17

      Hej där, dsdv. Jag har inte besökt Chateau Lounge på 8 månader så det kan säkert ha förändrats. En hel del krogar har fått underkänt i Halmstad bland annat för hygien.
      Sen är det så dsdv att de allra flesta människor har sin favoritkrog och eftersom människan är lat av naturen, så flyttar hon inte på sig. Jo, bara om hon vet, att hon kommer till något bättre.
      Och vad är då bättre? Det är ett risktagande.

  4. #7 av Magnus på 26 november 2009 - 6:58

    Blir ni förvånade? Från över kan du likaväl gå ut en gång i veckan och spotta dom övriga krogarna rakt i ansiktet.

  5. #8 av Magnus på 26 november 2009 - 7:12

    Det är precis det du har gjort här tycker jag. mot alla andra som driver sina ställen på lika villkår och hårt arbete och inte av en kriminal pajas

    • #9 av Barbro på 26 november 2009 - 7:31

      Nåväl. 3 hjärtan, värdshuset är min favoritkrog just nu. Bra vällagad mat, bra buffe, gott hembakat bröd och bra personal. Men hemsidan är inte mycket att be för, eftersom den inte fungerade sist.
      Tror att, jag har kvar Jarlen, vid teatern som provsmak. Ja just det, Bibliotekets mat är inte dålig. Deras potatisplättar med lingonsylt och citronvatten är god.

  1. 2010 in review « Barbros Foto Blogg

Kommentera

