Pomperipossa med den långa näsan

pomperipossa

Pomperipossa i snöskepnad. Jag älskar sagor fortfarande och den mest roliga sagan är Dunderklumpen med Beppe Wolgers. Kaninen är skoj men oxå han som åker omkring med en skattakista på cykeln. Det som dock känns mest intressant, i ljuset som medveten kvinna idag, är när Dunderklumpen hoppar in i pojkens rum och levandegör dockan och det lilla lejonet.

Sagan, skrattet och humorn är en annan livlina som gör att mina tankar inte blir så nattsvarta. Det finns en kurs eller fanns? om Smärta och Humor. Antingen missade jag den eller så är den aktuell men det gör detsamma

Kärnpunkten är att skratt och smärta plus sjukdomsinsikt är en livgivande kraft. Skrattet, och det utan att ha, vetenskapligt belägg, producerar positiva ämnen i kroppens system och motverkar allt för djupa nedåtgående spiraler. För visst lurar depressionen bakom hörnet men jag kan räcka lång tunga åt den med de insikter jag har.

, , ,

  1. #1 av Staffan H på 15 mars 2009 - 1:09

    Jag tog några liknande bilder för ett par år sedan. Smältande snö och is är väldigt intressanta att titta närmare på. De kan bjuda på de mest fantastiska former som sätter snurr på fantasin.

    Saga, skratt och humor behöver man alltid ha till hands. De löser de flesta problem och ger bildsinnet en extra skjuts. ;-)

    • #2 av Barbro på 15 mars 2009 - 16:20

      Skratt och humor är oxå ett sätt att skapa en balanserad distans till sig själv både bildmässigt och personligt. Konsten att inte ta sig själv och sitt liv på för stort allvar är en bra metod. Väldigt många människor förfärar sig över ordet – distans – till sig själv. De menar att då försvinner känslorna eller att känslorna blir avskalade men att ha känslor under kontroll är inte fel. Jag upplever och känner – inte mindre – kanske mer eftersom känsloskräpet inte grumlar mitt sinne för mycket. Samma sak som att minska på ordet – jag – i meningar. Personligheten finns där i texten utan alltför många flitigt använda jagord.

Kommentera

