perspektivet

Är det så att skuggor förändrar – seendet – att forma symboler från det undermedvetna eller är det endast illusioner?

lose

, , , , ,

  1. #1 av Staffan H på 11 februari 2009 - 22:28

    En mycket intressant reflektion. Jag tror det beror på betraktarens inställning till bilden. En del kan hitta hur mycket som helst, andra ser bara vissa saker och en del ser inget annat än något konstigt och undrar ”varför fotar du sån’t här för?”. Har upplevt ett antal besvikelser när betraktarna inte sett samma sak/saker som jag i bilden. :lol:

    • #2 av Barbro på 12 februari 2009 - 8:18

      Naturligtvis ligger det stor del i betraktarens öga att – uppleva – en bild och att människor har medvetenheten att kritisera den på ett konstruktivt sätt. Betraktarens inställning till en bild beror oxå på hur betraktaren ser på sig själv – sitt ego. Att få kritik för en bild är bara bra t.ex. att beskära bilden bättre. Få tankefrön hur man kunde ha gjort annorlunda och samtidigt inte glömma att ge respons tillbaka. Är betalande medlem i PhotoSig en fotosajt stationerad i USA och lär mig otroligt mycket. Ser skillnader på svensk och andra länders sätt att tänka i bild. Finns en hel del nationaliteter på PhotoSig och det är nyttigt för bildseendet. Det med att bli besviken, blir inte så lätt besviken längre. Jag kör min stil. :)

  2. #3 av Staffan H på 12 februari 2009 - 10:06

    Intressant information. Mitt surfande på nätet har också fått mig att förstå att sätten att tänka och uppfatta i bild skiljer sig från land till land och även från tidsperiod till tidsperiod. Bildseendet behöver ständigt matas, annars stagnerar man. Förresten, jag bestämde mig för några år sedan att köra och utveckla min stil. Det känns som ett bra beslut. :-)

    • #4 av Barbro på 12 februari 2009 - 10:27

      Testa med att vara basic medlem på photoSIG.com, det är gratis. Medlemskap kostar 25 dollar. Det blir möda och svett i engelska språket och att skriva kommentarer kontinuerligt. När jag har ‘torka’ sitter jag och matar in bilder i sinnet för att sen gå ut och fotografera själv.

Kommentera

